Он је у потпуности разобличио то зло које је видео да настаје у Хрватској, а никако не нестаје. Ова књига је незаобилазна са становишта српско-хрватских односа јер разобличава једно време и једну тенденцију која опстојава у хрватском друштву и хрватској политици. Она је посебно била актуелна у време
Туђмана, а присутна је и данас у изјавама хрватске председнице
Колинде Грабар Китаровић о Војводини и земљама над којима Хрватска жели да оствари „своје повијесно и државно право“, а које јој апсолутно не припада.
Идеја о геноцидном решењу хрватског питања је настала и сазрела у оквирима Хабзбуршке монархије до 1914. године, а не после 1918. у Краљевини Југославији
На основу таквих идеја је и дошло до геноцида и етничког чишћења у наше време, али српски политичари у појединим тренуцима то игноришу и не знају да са Хрватимо можемо да имамо само подношљиве комшијске односе, а сви други односи треба да буду грађени на бази потпуног реципроцитета, пре свега у политичким и економским односима.
Како може да се разуме да Хрвати по Србији откупљују земљу, фирме, уводе трговинске ланце, да у Србији на сваки начин агресивно наступају, а у Хрватској не желе ништа што је српско?
- Већ сам рекао да нас непостојање реципроцитета уводи у колонијалан однос према Хрватској. Поред тога, Хрвати су вештом пропагандом, чак и преко оптужница у Хагу, успели да нам наметну комплекс колективне кривице којега ми не успевамо да се ослободимо и разобличимо њихове зле намере.
Они су написали многе књиге о великосрпском хегемонизму и шовинизму, а ако је неки наш историчар покушао да напише супротно, одмах је био жигосан као српски националиста, шовиниста и рушилац братства и јединства. Захваљујући таквој нашој политици ми смо заиста потчињени Хрватима. Ако старија генерација политичара није знала ко је
Штросмајер, данас се зна да је он био пре свега велики хрватски политичар, али не заслужује да га ми Срби славимо као
Светог Саву. Треба да се ослободимо робовања југословенству као погрешној идеологији.
Књига проф. Новака сведочи о великој улози Католичке цркве у хрватским злочинима над Србима, а њен утицај у хрватској политици и данас је већи од онога који имају политичке странке. Зашто се СПЦ спочитава право на исти такав утицај на српску политику?
- У свим антисрпским демонстрацијама које су у Хрватској одржане пред Први светски рат (1895, 1899. и 1902. која је означена као „вартоломејска ноћ“, када су разбијане српске трговачке и занатске радње, па је било и рањених) католички свештеници су све то навијачки посматрали из прикрајка.
Осим комшијских, сви други односи са Хрватима треба да буду грађени на бази потпуног реципроцитета, пре свега у политици и економији
А када су се Срби и Хрвати 1848. заједно бранили од Мађара, и због верских разлика имали сумњу једни према другима, наш патријарх
Јосиф Рајачић је написао декларацију којом је апеловао на Србе да ни случајно не такну свог комшију друге вере и написао да се стиди сваког Србина који би увредио било кога на верској основи. На другој страни не постоји ни један одговор са сличног нивоа, нити од било ког католичког свештеника.
Дакле, хрватско питање се решава искључиво путем геноцида, и могу да наведем серију доказа за то. Кад су 1848. године дубровачким Србима Хрвати запретили да ће их поклати, Срби из Боке Которске су одговорили да ће, ако им и длака са главе зафали, доћи њих 10.000 да их питају за јуначко здравље.
Еуген Кватерник, један од твораца Старчевићеве правашке странке је јуна 1869. године написао писмо хрватском политичару дон
Миховилу Павлиновићу из Далмације у коме је тражио „да се уништи накот вере православне“. Чувени хрватски политичар, професор универзитета и високи интелектуалац
Исидор Кршњави је забележио у својим Записцима “једно вријеме владало је увјерење да све Србе ваља сјекиром утући“.
Мислим да ће наша црква остати доследна и постојана у ставу да Степинац апсолутно не заслужује да буде проглашен свецем
Идеја о геноцидном решењу хрватског питања очигледно је настала и сазрела у оквирима Хабзбуршке монархије до 1914. године, а не после 1918. са Краљевином Југославијом и наводном великосрпском карађорђевићевском политиком експлоатисања Хрвата између два рата. Хрватски бан
Павле Раух имао је план о убиству 800.000 Срба у циљу стварања етнички чисте Велике Хрватске и како би се домогли Босне и Херцеговине у чему су им Срби били главни реметилачки фактор. Вероватно због свега тога,
Дучић је написао „Хрвати су најхрабрији народ на свету, не зато што се ничега не боје него зато што се ничега не стиде“.
Шта је историјска истина у случају Алојзија Степинца и какав став СПЦ очекујете поводом намере Ватикана да га прогласи свецем?
- Мислим да ће наша црква остати доследна и постојана у ставу да Степинац апсолутно не заслужује да буде проглашен свецем, јер је дуго ћутао поводом преверавања и злочина и није стао у одбрану људских живота без обзира које су вере биле жртве. Разумем да су Хрвати били срећни када им се после 800 година 1941. остварила вековна тежња да добију своју државу, али не може се стварање државе оправдати толиким жртавама и да то подржава и свештеник ранга
Алојзија Степинца.
Хрвати су свесни колико су малобројан народ, а колико је њихова територија несрећно „скројена“, јер се растеже као нека кифла, као млад месец или хлеб без средине, како је написано у историографији. Хрватска у којој је некада и читава трећина становништва била српска стално има потребу да поправи свој геополитички положај, а једина могућност за то је да се простре на Босну и Херцеговину, да себи припоји Црну Гору као „црвену“ Хрватску, и узме целу Војводину, а не само Срем који је некада био у њеном саставу.
Што је мањи и што има тежу геополитичку ситуацију, тај народ има све веће амбиције и све је агресивнији. Држава која нема потребну стратешку дубину јер нема ни једног града који је више од 60 километара удаљен од државне границе, нема ни перспективу. Њени геополитичари су тога свесни и зато су спремни да насиљем и геноцидом освајају туђе територије. А Срби таквој њиховој политици стоје на путу.
Али ми Срби имамо озбиљан проблем са собом самима, јер наши интелектуалци учествују у пројекту подривања суверенитета сопствене државе и националног идентитета. Како то може да се објасни?
- Такве интелектуалце ничим не оправдавам иако не могу да превидим чињеницу да је наше осиромашено друштво доведено до руба материјалне егзистенције и склоно је поткупљивању и корупцији. Са друге стране има много оних који су склони да опште интересе подреде личним и није им проблем да се продају. Али све је то доказ да држава не функционише на прави начин, јер се не обрачунава са антисрпским деловањем које извире на све стране, поготово у НВО сектору.
Држава тако показује своју немоћ, недовољну организованост и правну недоследност, а не постоји ни до краја јасно исказано јавно мишљење, па без обзира што се бусамо да смо демократе увек зазиремо од власти. Интелектуалци који су везани за државне јасле чак и не смеју јавно да говоре. Мислим да сваки прави интелектуалац, ако жели добро свом народу и држави, за то мора да се бори, а то се пре свих очекује од хуманистичке интелигенције.
Како, у том контексту, оцењујете извршну власт која не поштује вољу својих бирача и о судбоносним питањима за Србију као што су улазак у ЕУ и НАТО, покушава самостално да одлучује?
- Наше власти се у континуитету тако понашају. Као што премијер стално наглашава „ја тако хоћу“, и бивши председник државе је радио шта је хтео, само то није експлицитно наглашавао. То зависи не само од карактера и ауторитета људи на власти, него и од тога с ким владају, какав је по саставу парламент и какво је јавно мњење које се с тим саглашава. У сваком случају и то је питање демократије, односно колико можемо да будемо критични не зато да бисмо некога вређали и сумњали у њега, него да бисмо га упозоравали да то што ради није добро.
Кад је реч о нашем председнику Владе, занимљиво је не само колико он има овлашћења, него и како их користи. Мени заиста засмета када он каже „то не дам“, или „тачка“, јер чисто формално гледано то није примерено демократском систему, и указује на жељу за доказивањем моћи једног човека. Пре неки дан је чак и председник државе констатовао да се премијер сувише „подмеће“ радећи послове који су у надлежности министара, а то све говори да нешто није у реду и да би нешто требало и мењати.
Ви сте се у свом научном раду бавили и Војводином, чији сте староседелац. Како гледате на покушаје аутономаша, од колониста до комуниста, да Војводину по сваку цену изузму из Србије?
- Тужно је да још увек постоји спор око староседелаца и колониста. Можда је то питање разлике у менталитету, јер староседеоци имају помирљивији став, немају агресивност и наметљивост коју имају виолентни колонисти. У сваком случају проблем између староседелаца и колониста постоји, а на власт су дошла деца комуниста. Један од таквих је
Ненад Чанак, син
Милана Чанка са којим сам седео у школској клупи неколико година. То је био један изванредно образован човек, веома тактичан, пристојан интелектуалац о коме могу да кажем само све најбоље. Он јесте био комуниста, али није радио против националних интереса. Ненад Чанак се у свему понаша као да није његов син. Значи, не ради се о искључиво комунистичком наслеђу.
Лично познајем много колониста у разним крајевима Војводине који су часни и исправни Срби. Поред тога, има и доста староседелаца аутономаша. То је једна бирократска групација која се бори за личне интересе, а онда под видом идеје о аутономији брину „ди су наши новци“. Зато бих као војвођански урођеник желео да се те разлике једном за свагда избришу и да се ми интегришемо за рачун интереса Србије и Војводине као њене аутономне области.
Кад
би моја порука могла да допре до богатих Срба, рекао бих им да следе
часног и ретко несебичног човека Нићифора Аничића, потомка једне дивне
патријархалне породице који је доказао да неизмерно воли свој род и
Отаџбину
У сваком случају идеја о аутономији Војводине не може бити она којој тежи Чанак или
Жика Берисављевић, јер идеја о Војводини је стара, Срби су се за њу борили из чисто српског становишта, са жељом да у тој вишенационалној Хабзбуршкој монархији очувају свој национални идентитет, верску посебност и своја политичка права. И није незанимљиво да после 1918. Загреб увек секундира жељи војвођанских аутономаша да се што више Војводина издвоји из Србије. Наравно да иза тога стоје и мађарски политички кругови који на тај начин доприносе растакању Србије како би се што пре домогли оног дела Војводине који им је одузет одлукама у Тријанону.
У ситуацији када услед пада моћи јединог досадашњег светског лидера долази до геополитичких померања на глобалном плану , и успоставља се политичка биполарност, шта Србији значи вековно пријатељство са Русијом?
- Понашање Америке према Србији је такво да ми морамо да преиспитамо наше пријатељство, јер очигледно је да и кад су нам били пријатељи и савезници, били су то превасходно због својих геополитичких интереса. У овом тренутку ми немамо разлога да кријемо да све што није добро долази нам из Америке или по диктату Америке.
Што се нашег односа са Русијом тиче, ми треба да будемо срећни што је она изашла из постсовјетске кризе, да је поново стала на ноге, да је то земља огромних економских потенцијала, да је војнички стасала до те мере да је бар на нивоу Запада ако не и изнад њега, да брани српске интересе кад год треба, као у случају Сребренице и пријема Косова у УНЕСКО. Дакле, кад нам је тешко Русија нам прискаче, и зато треба похвалити Владу што се чврсто држи става да не уведе Русији санкције и не окрене јој леђа, јер то би била ужасна издаја и нож у леђа Русији.
На крају, то би био страшни жиг на српској историји и српском народу. Такође, ни у ком случају Србија не сме да уђе у НАТО савез, и ако неко покуша да нас доведе пред свршен чин очекујем да српски народ каже јасно НЕ таквој одлуци. У сваком случају, имам бојазан да ћемо једног дана, ако уђемо у ЕУ чиме се нећемо усрећити, бити приморавани да постанемо члан НАТО и заоштримо односе са Русијом.
Као интелектуалац са великим животним и научним искуством, са несумњивом мудрошћу, видите ли могућност изласка Србије из ћорсокака у коме се нашла, и начин њеног избављења из суноврата сваке врсте?
- Морам да изразим своју сумњу у то да ћемо у Европску унију моћи да уђемо под часним условима. Страхујући од тога, дај Боже да грешим, бојим се да ћемо морати да прихватимо такве ултиматуме на које као грађанин Србије никада не бих пристао. И зато разумем то преговарање, разумем да се тражи неки простор за маневар, да се тражи добијање на времену како би се избегло најдиректније дејство сила Сциле и Харибде. Ако је то то, онда сам спреман да пристанем на политику наше Владе, али ако нас она води у неку капитулацију, јер шта значи „правно обавезујући уговор“, бојим се да ћемо морати да признамо Косово и Метохију, и да наша Влада то зна упркос заклињању да никада на то неће пристати. Није случајно да председник Николић инсистира да се одмах утврди шта се крије иза поглавља 35 Бриселског споразума, бојим се да и он мисли да ће нас то довести до безизлазне ситуације у којој ћемо морати да урадимо све што нам наложи Запад.
Огроман број српских жртава у односу на величину народа до данас нема достојно спомен обележје. Као председник Друштва за подизање меморијалног центра српских жртава геноцида у 20. веку, кажите нам с којим се све проблемима суочавате у реализацији овог пројекта?
- Ми у Друштву желимо да подигнемо тај Центар како бисмо почели систематско истраживање и пописивање свих жртава од Балканских ратова до наших дана, јер код нас то, нажалост, није рађено на начин који жртве заслужују. Условно речено, желимо да направимо српски Јад Вашем, и зато смо се регистровали, направили наш сајт, обезбедили подршку дијаспоре, конкретно господина
Милоја Милићевића из Берлина који нас је финансијски помогао, добили смо благослов патријарха
Иринеја и подршку председника Србије, али његово окружење нас опструише, јер није урадило ништа од договореног. Упркос томе, ми правимо озбиљну библиографију наших жртава како бисмо је што боље комплетирали, радимо на реконструкцији пописа жртава из свих стратишта по Југославији и иностранству, јер ово је последњи тренутак за то.
У овом часу желимо да добијемо макар место где бисмо могли да подигнемо Центар, и верујемо да би он могао да буде на месту срушене Народне библиотеке на Косанчићевом венцу. Међутим, постоји план да се на простору Сајмишта, на десној обали Саве подигне Меморијални центар жртвама фашизма, против чега ми немамо ништа, али то је нешто сасвим друго од наше намере да се одужимо српским жртвама. Јевреји имају 15 или 16 таквих меморијалних центара по целом свету, па ваљда ми можемо да имамо један у својој земљи. С обзиром да немамо велико разумевање званичника, надамо се да ћемо поставити макар темеље тог Меморијалног центра, а генерације које долазе нека наставе започети посао.
Шта Ви мислите о рехабилитацији Милана Недића?
- То је толико идеологизовано питање да човек, ма колико рационално и стручно прилазио том питању, неће наићи на разумевање. То је једно од питања које указује на дубоки неспоразум и конфронтацију у српском народу између левих и десних, и још један од доказа наше несреће и наше располућености, али Недићево деловање на спасавању избеглица ничим не може да се поништи.
Србија је у 19. веку имала доста значајних задужбинара. Данас су такви људи веома ретки, али их ипак има, као што је господин Нићифор Аничић који много чини на очувању српства и споменика српске историје. Шта савремене Србе спречава у таквом племенитом послу?
- Кад би моја порука могла да допре до тих богатих Срба, рекао бих им да следе тог часног и ретко несебичног човека
Нићифора Аничића, који подупире где год може и кад год може. Његов пример је толико частан и величанствен за наше време да заслужује свако признање. Морам да кажем да има још добрих људи, можда не толике солвентске моћи какву има Нићифор, али спремних да помону.
Неке од њих лично познајем, али они не желе да им се помињу имена. Штета је што идеја задужбинарства данас није довољно зрела, а то значи да људима недостаје српско родољубиво осећање какво краси Нићифора Аничића, потомка једне дивне патријархалне породице који је доказао да неизмерно воли свој род и Отаџбину.
Руководство САНУ за препород
Ново руководство САНУ показује много више жеље и иницијативе од претходног да се Академији врати углед који је имала и који заслужује, да поново буде институција чије ће се мишљење чути и уважавати. Актуелно руководство је и вредније, има више остварљивих идеја, и верујем да ће се доказати у свим областима које припадају САНУ као највишој научној и уметничкој институцији. Претходно руководство сам нападао са доказима да води антисрпску политику у САНУ, а ово је показало пуно осећање за све проблеме јавним иступима у случају Сребренице и пријема Косова у УНЕСКО. По мом дубоком уверењу у САНУ су дошли људи који ће да је препороде.
Вешти у лукавости
Хрвати су веома вешти да нас криво оптужују и намећу нам осећај кривице, а да прикривају због чега то чине. Сведоци смо да су нас оптужили за великосрпску хегемонију, а нико не говори о очигледним великохрватским идејама. Социјалиста Светозар Марковић је описао Јосипа Јурја Штросмајера као суштинског заговорника великохрватске идеје који се вешто крио иза привидног југословенства. Ја сам такође сакупио документацију о тежњама бројних хрватских политичара према БиХ и Војводини, и сви су се позивали на „хрватско повијесно и државно право“. Наши политичари, нажалост, то не знају и нису свесни шта то значи.
Да бранимо и чувамо СПЦ
Не мислим да СПЦ нема ауторитет, она је уз Војску одувек била главни стуб српске државе, али сада дели судбину друштва које је у разорном стању, веома рањиво и подложно разним критикама, некада разложним а некада и веома злонамерним. У сваком случају СПЦ треба да чувамо и бранимо, јер она је одиграла значајну улогу током целе историје српског народа и не може да буде добро ако се њен ауторитет руши. Ми немамо другу цркву, и морамо да јој помажемо и јачамо њен углед, али то мора да чини и сама СПЦ са своје стране.
Геополитика, децембар 2015.
Разговор водила:
Невенка Стојчевић
ФОТО:
Милан Тимотић